Jak zatrudnić członka zarządu w spółce z o.o.?

Jednym z kluczowych elementów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością jest ustalenie formy współpracy z członkiem zarządu w spółce. Zależy ona od szeregu czynników m.in. od: zakresu odpowiedzialności, kosztów zatrudnienia, czy podleganie ubezpieczeniom społecznym. Przed podjęciem decyzji warto ustalić wszystkie ryzyka i korzyści wynikające z wybranej formy zatrudnienia. Wybór odpowiedniej formy zatrudnienia i poprawne skonstruowanie umowy o pracę, czy kontraktu menadżerskiego może ochronić spółkę przed przyszłymi możliwymi konfliktami z członkami zarządu.

 

Powołanie

 

Powołanie jest podstawową formą współpracy członka zarządu ze spółką z o.o. Członek zarządu zostaje powołany mocą uchwały zgromadzenia wspólników lub w umowie spółki. W sytuacji, gdy członek zarządu nie zawrze ze spółką żadnej umowy, to podstawą jego działania jest właśnie stosunek powołania. Najczęściej powołania dokonuje się poprzez podjęcie odpowiedniej uchwały, w której określone są wszelkie istotne kwestie dotyczące pracy członka zarządu.

 

Zatrudnienie członka zarządu w spółce z o.o. na podstawie powołania charakteryzuje się przede wszystkim brakiem konieczności opłacania składek ZUS. Od wynagrodzenia wypłacanego powołanemu członkowi zarządu płaci się jedynie podatek dochodowy.

 

Kontrakt menadżerski

 

Inną formą współpracy jest kontrakt menadżerski (zwany również umową o zarządzanie) stanowi on typ umowy nienazwanej o świadczenie usług, do której stosowane są odpowiednio przepisy o zleceniu. Ideą tego rodzaju kontraktu jest zarządzanie przez członka zarządu przedsiębiorstwem, bez podległości służbowej spółce i bez jej kierownictwa, jak w przypadku umowy o pracę.

 

Kontrakt menadżerski pozwala na dokładne ustalenie warunków zatrudnienia członka zarządu w spółce. Zaczynając od kwestii wynagrodzenia, zakresu obowiązków wykonywanych na rzecz spółki po odpowiedzialności za wyniki.

 

W przypadku kontraktów menadżerskich obowiązują jednakowe reguły, jak przy umowach zlecenia. A zatem od wynagrodzenia odprowadzane są składki ZUS oraz podatek dochodowy. Warto zauważyć, że pod pewnymi warunkami, członek zarządu prowadzący działalność gospodarczą, będzie mógł się rozliczać ze spółką na podstawie zwykłej faktury, bez zaliczek i bez składek.

 

Umowa o pracę 

 

Zawarcie umowy o pracę z członkiem zarządu wiąże się z takimi samymi obowiązkami jak w przypadku zatrudnienia każdego innego pracownika. A zatem istnieją uprawnienia przewidziane w kodeksie pracy, obowiązki ewidencji czasu pracy, czy obciążenia podatkowo-składkowe.

 

Umowa o pracę jest szczególnie korzystna dla spółek, w których wspólnicy chcą mieć istotny wpływ na działania podejmowane przez zarząd. Oprócz tego, że powoduje ona większe „związanie” członka zarządu ze Spółką, jej istotnym elementem jest podporządkowanie pracownika (członka zarządu) pracodawcy (Spółce) oraz ograniczenie odpowiedzialności za działania takiego członka zarządu.

 

Umowa zlecenie

 

Umowa zlecenie jest umową dość zbliżoną do umowy o pracę ze względu na konieczność opłacania składek ZUS. Dodatkowo umowa zlecenie wymaga scharakteryzowania jakiego rodzaju czynności będą realizowane w ramach danej umowy. Tym samym w należy dokładnie określić działania zarządu. W umowie zlecenie brak jest zapisów w zakresie płatnego urlopu, czy zwolnieniu lekarskim, nie ma tez obowiązku prowadzić list obecności czy BHP lub badań medycyny pracy. 

 

SKLAW kompleksowo wspiera polskich i zagranicznych przedsiębiorców w wyborze sposobu zatrudnienia członka zarządu w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w Polsce. Zapewniamy indywidualne podejście do potrzeb przedsiębiorcy oraz kompleksową obsługę przy wyborze formy zatrudnienia członka zarządu w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.

Contact

Use the contact form