Prawna rewolucja w sieci czyli o DSA (Akt o usługach cyfrowych) i DMA (Akt o rynkach cyfrowych)

Transformacja cyfrowa i wzmożone korzystanie z usług pośrednictwa przez internetowe serwisy społecznościowe i internetowe platformy umożliwiające konsumentom zawieranie z przedsiębiorcami umów zawieranych na odległość, przyniosły nowe zagrożenia i wyzwania dla indywidualnych odbiorców danej usługi, przedsiębiorstw i całego społeczeństwa. Rewolucja w sieci sprawiła, że Unia Europejska musiała odpowiedzieć swoistym kodeksem świadczenia usług w sieci.


Od 17 lutego 2024 r. zaczął obowiązywać Akt o usługach cyfrowych – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31 WE (ang. Digital Services Act, DSA). Stanowi on dopełnienie rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym tzw. aktu o rynkach cyfrowych (ang. Digital Markets Act, DMA)


Kogo dotyczy DSA?


Akt o usługach cyfrowych ma zastosowanie do usług pośrednich oferowanych usługobiorcom mającym siedzibę lub znajdującym się w UE, niezależnie od miejsca siedziby usługodawcy. Akt o usługach cyfrowych przedmiotowo skupia się na przedsiębiorcach świadczących usługi online o charakterze pośredniczącym. Chodzi tu przede wszystkim o:

  1. usługi pośrednictwa oferujące infrastrukturę sieciową;
  2. usługi cachingu tj. usługi polegające na transmisji w sieci telekomunikacyjnej informacji przekazanych przez odbiorcę usługi, obejmującą automatyczne, pośrednie i krótkotrwałe przechowywanie tej informacji, dokonywane wyłącznie w celu usprawnienia późniejszej transmisji informacji na żądanie innych odbiorców;
  3. platformy internetowe oferujące usługę hostingu, która na żądanie odbiorcy usługi przechowuje i rozpowszechnia publicznie informacje (z pewnymi wyjątkami);
  4. wyszukiwarki internetowe;
  5. bardzo duże platformy internetowe stwarzające szczególne ryzyko rozpowszechniania nielegalnych treści oraz wyrządzania szkód społecznych.

Kogo dotyczy DMA?


Akt o rynkach cyfrowych będzie dotyczyć jedynie kluczowych graczy rynku tech oraz adtech czyli firm świadczących „podstawowe usługi platform” o kapitalizacji rynkowej na poziomie co najmniej 75 miliardów euro lub rocznych obrotach w wysokości 7,5 miliarda euro. Natomiast kategoria „strażników dostępu” dotyczy administratorów platform społecznościowych czy wyszukiwarek, który posiadają co najmniej co najmniej 45 milionów użytkowników końcowych miesięcznie w Unii Europejskiej oraz 10 tysięcy użytkowników biznesowych w skali roku.


Jakie kroki podjąć?


Dostawcy usług online o charakterze pośredniczącym muszą podjąć szereg kroków w celu dostosowania funkcjonowania swojej organizacji do wymogów DSA i DMA. Odpowiednia analiza, a następnie wdrożenie DSA i DMA (jeżeli zaistnieją ku temu odpowiednie przesłanki) jest niezwykle istotna. Niezastosowanie się do wymogów DSA może skutkować odpowiedzialnością finansową: do 6 % rocznego światowego obrotu danego dostawcy usług pośrednich w poprzednim roku obrotowym.


SKLAW przeprowadza kompleksową obsługę w zakresie wdrożenia Aktu o Usługach Cyfrowych poprzez przeprowadzenie audytu weryfikującego konieczność wdrożenia regulacji w organizacji, a następnie dostosowanie regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną oraz przygotowanie i wprowadzenie wewnętrznych procedur.

Contact

Use the contact form